"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום ראשון, 26 בפברואר 2012

המסע האישי –סיכום אישי

לפני שנה וחצי התחלתי את המסע, חוששת איך אצליח במסע, אולי לקחתי על עצמי מסע קשה מדי שגדול עלי בכמה מידות וכך התחלתי בהתחלה ברגלים רועדות, לפעמים הרגשתי שאני שוקעת ולא מצליחה להתרומם, לפעמים הרגשתי שאני הולכת כי מסע הקורס היה קרוב לליבי, ולפעמים הייתי צריכה לגייס את כל כוחותי כדי להתגבר על מכשול/נושא שלא הבנתי או לא היה לי רקע מתאים. במהלך המסע שהיה עם הפסקות מנוחה קצרות מאוד-חגים, שבוע חופש בין מבחן לתחילת סמסטר, אילץ אותי להתמודד עם קשיים נוספים, איך משלבים במסע הארוך והמפרך את המחויבויות האישיות האחרות: ילדים, עבודה, חברים, הורים , משפחה. איך לשמור על קשר חיובי ולהמשיך במסע. בדרך פגשתי מגוון של אנשים מעניינים שלא הייתי פוגשת במסגרת אחרת, סטודנטים כמוני בקורסים, תערובת של אנשים מתרבויות שונות, השקפות עולם מנוגדות ובכל זאת למדתי שלא משנה מה דתך, אמנותך ותרבותך, כאשר רוצים אפשר לגשר על המחלוקות היומיומיות וליהנות דווקא  מהשונות, ממגוון הדעות. למדתי להכיר אנשים-מרצים שהובילו אותי לעולמם הקסום ושתפו אותי ואת הקבוצה בידע הרב ובתובנות שצברו במהלך עבודתם האקדמאית, היו שנתנו ושתפו והיו פנויים לשאלות, מאיתם לקחתי ידע וגם דרך חינוך והוראה. היו גם מעטים שהיו פחות קשובים לתהליכים קבוצתיים, נראה שהם באו ללמד, באו למקום עבודה, מהם למדתי, שאם אני רוצה להוביל שינויים במערכת החינוך, עלי להבין שאצטרך להשקיע מעבר לשעות העבודה וקודם ללמוד ולהכיר את הצוות והאנשים של הארגון בו ארצה להוביל שינויים, כך יש סיכוי גבוה יותר שאצליח. היו כאלו שלמדו אותי שלמידה לא נגמרת בין כותלי הכיתה, היא ממשיכה גם מעבר לשעות הלמידה במפגש פנים אל פנים וגם דרך האמצעים הטכנולוגיים של המאה ה-21, כמו מייל, פורום ועוד.. הדרך הייתה מופלאה, בדרך אספתי לתרמיל הרבה צידה, למדתי להכיר את התפתחות היכולות הקוגניטיביות של הילדים לפי פרויד, פיאז'ה,   אריקסון  ועוד.. על חשיבות המשפחה, תורשה בהתפתחות הילדים ועל תפקידנו ויכולתנו כמורים להשפיע על תלמידנו למדתי בקורס "פסיכולוגיה התפתחותית של הילד", למדתי להבין תהליכים בהתפתחות החינוך במבט גלובלי ורב תרבותי בקורס "רב תרבותיות בישראל בעידן הגלובלי". איך התפתחה השפה? מדוע הילדים מתקשים בקריאה ובכתיבה יותר מאשר בשפה הדבורה? חשיבות השפה והתקשורת , תרומתה של השפה לתהליכי למידה והבניית ידע , הבנה וחשיבה למדתי בקורס "למידה וחשיבה". איך תהליכים תרבותיים, חברתיים, פוליטיים השפיעו על מבנה הקוריקולום? העקרונות הבונים את תוכניות הלימודים, חשיבה ביקורתית וכלים לבדוק תוכניות לימודים לפי מחוונים ומטרות יעד למדתי בקורס "קוריקולום למידה והוראה-מתיאוריה למעשה". לקראת סוף המסע קבלנו מבט רחב על גלי החינוך בעולם. איך אירועים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים משפיעים גם על החינוך. למדנו שתוכניות הלימודים נבנות מתוך הסביבה, התוכניות מייצגות את השקפות העולם של החברה ומנסות להגשים את המטרות הפוליטיות, חברתיות ותרבותיות של החברה על הדור הצעיר. אלו המקצועות שלמדנו במעגל החיצוני ובמעגל הפנימי למדנו על התמחות במחשבים קבלנו ידע רב בתוכניות הלימודים, בבניית תוכניות לימודים משולבי תקשוב, במיוחד שמחתי לשמוע ולהבין שהתיאוריה שהמחשב יכול להחליף אותי המורה, האדם והמחנך בכיתה לא יקרה, לפחות בזמן הקרוב, אך אני יכולה לקחת את האמצעי הטכנולוגי המשוכלל , בעל מגוון יכולות ואמצעי תקשורת שיש למחשב והאינטרנט ולהשתמש בצורה מושכלת לתכנון לימודים, להבניית ידע, לגשר ביני לבין התלמידים שנולדו לעולם הטכנולוגי ומתוקשב, לעניין את התלמידים ללמוד, לחקור, לנתח , לפתח וליצור . בעידן הגלובלי האינטרנט יכול לפתוח בפני ראייה אחרת לבחון את הדברים, לראות מה קורה בארצנו ובעולם בהקשר לחינוך ולמקצועות שאני מלמדת, גישות שונות לתקשורת ולמידה באינטרנט, ניהול בלוג, תקשורת  סינכרוני  ואסינכרוני, צ'ט, סקייפ, פודקאסט ועוד דרכי שיתוף ולמידה שיתופית, ההבדל בין Web 2. ל- Web 1.0 והרבה על חשיבות שמירת כללי אתיקה באינטרנט בקורס "תקשוב ולמידה-ניהול"  על עולמם המושגים של האינטרנט ועל רעיונות לשלב את האינטרנט בעבודתנו. כמורים קבלנו בקורס "שיטות וכלי חיפוש מתקדמים",  התנסנו בחוויה מיוחדת בלימוד בקורס מקוון "מחקר מתקדם בחינוך", כאן הייתה התנסות מיוחדת וחדשה, בקורס אחד היינו צריכים ללמוד נושא וגם להתנסות בלמידה אחרת באמצעות האינטרנט, משימה מאתגרת במיוחד. איך מפתחים סביבות למידה מתוקשבות? אילו אמצעים טכנולוגיים ללמידה קיימים? מהו אופק? ומהו עץ הדעת? איך בונים פרויקט מתוקשב לתלמידנו ? מהו הלוח ה"חכם"? בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" הכרה והתנסות בשפת  HTML בקורס "שפות וכלים לעיצוב סביבות למידה מתוקשבות" איך בוחרים תוכנית מתוקשבת? איך בוחרים מקורות מידע? אילו מקריטריונים יעזרו לנו לבחור משימות מתוקשבות מותאמות למטרות ויעדים? מהו מחקר פעולה ? בקורס "הערכות טכנולוגית ידע" לעולם הקסום של הדמיות ומשחקי מחשב ומחוללים העוזרים לבנות משחקים לימודיים לתלמידנו בקורס "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים" בקורס למדתי להכיר אמצעים שיעזרו לי להתקרב לעולמם של התלמידים וללמד בשפתם דרך המשחק. את התובנות והידע שצברנו היינו צריכים להראות בבלוג ובעבודת הסמינריון.
הנה עוד רגע המסע מגיע לסיומו ואני יכולה להוריד את הנעליים מלאות האבק, להסיר את התרמיל הכבד, לשבת ולנוח , כן הגעתי לסוף המסלול, אך להפתעתי גילתי שכאן לא מסתיים המסלול ויש לי עוד דרך רבה להמשיך, הגעתי רק לשער ועכשיו עלי להחליט מה לעשות עם כל הדברים שאספתי בתרמיל, למיין , לסדר להחליט מה אני לוקחת ומה אני משאירה, מה אני עושה אם כל הדברים שאספתי במסע הארוך והמייגע, כי אני צריכה לפתוח את השער! להחליט לאיזה כיוון אני הולכת? איך אני כמורה מטמיעה את מה שלמדתי אצלי בכיתה? איך אני חולקת את כל הידע שרכשתי במהלך המסע עם אחרים? איך אני יכולה להוביל ואפילו שינוי קטנטן בבית ספרי בתחום התקשוב ולמידה? ואז לפתוח את השער ולהמשיך להתמקצע וללמוד,  כי בעולם גלובלי ומשתנה עלי כל הזמן להתעדכן וללמוד.
תודה רבה לכל אילו שעזרו במסע הארוך, למשפחתי שתמחה, לד"ר גילה קורץ רכזת המגמה שתמיד הייתה בשבלינו, עונה לשאלות, מעודדת, תומכת ומובילה אותנו בבטחה אל סוף המסלול.  תודה לכל החברים החדשים שגילתי במהלך הלימודים בקבוצת הלמידה בפייסבוק, ענו על שאלות, עודדו , פרגנו ושיתפו. הייתה לי זכות גדולה להיות שייכת לקבוצת הלמידה. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה