"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום שני, 20 בפברואר 2012

FIRST LEGO League 2012


"ליצור עולם בו מדע וטכנולוגיה הם חגיגה, עולם בו צעירים חולמים להיות גיבורי מדע וטכנולוגיה..."
                                                                                  דין קיימן, מייסד FIRST

השנה יצא לי לרכז פרויקט בינלאומי מיוחד הנקרא FLL- League FIRST LEGO  נוסד במסגרת שיתוף פעולה של FIRSTFor Inspiration and Recognition of Science and Technology  ) . המטרה לעודד תלמידים מכל העולם (מ-150 מדינות) בגילאי 9-14 שנים להיחשף לעולם המדע והטכנולוגיה. האתגר ב- Food Factor, עבודת החקר   השנה עסקה בנושא אקטואלי והוא היכולת לשפר את איכות המזון שלנו באמצעות מציאת דרכים למנוע את זיהומו. בניית רובוט ותכנותו, ביצוע משימות הקשורות להיגיינה במזון ועבודת החקר נעשים תוך הדגשת ערכי FLL שהם: עבודת צוות, אנחנו קבוצה, אנחנו מכבדים את הרוח של תחרות ידידותית, מה שאנחנו מגלים חשוב יותר ממה שאנחנו זוכים ועוד..
יחודו של הפרויקט, שהוא מפגיש את התלמידים עם עולמם של המבוגרים ומאפשר לתלמידים להתנסות ולרכוש כלים המתאימים לצרכים העתידים של התלמידים בעולם המבוגרים במאה ה-21. הפרויקט מפגיש את התלמידים עם עולם הטכנולוגיה המתקדם, צורך לפתור בעיות באמצעים טכנולוגיים, שימוש מושכל במחשב, ניתוח, מציאת פתרונות לא שגרתיים, פתיחות וחדשנות ובמבחר תוכנות ועבודת צוות. התלמידים מהר מאוד לומדים מתוך ההתנסות והקריטריונים של הפרויקט , שכדי להצליח הם צריכים לשתף פעולה ולחלוק במידע. למרות שבתחילת הדרך התלמידים היו משש כיתות משכבות ה' ו-ו' נראה שהמשימה העיקרית תהיה שרק יעבדו בצוות , אך המשימות המאתגרות והזמן הקצר גיבש את התלמידים.
המשימות שהתלמידים היו צריכים להתמודד נחלקים לשלושה תחומים :
רובוטיקה-בניית הרובוט והכנת כ-30 משימות ב-2.5 דקות המצריכה עבודת צוות, יכולת טכנולוגית, ניתוח, הסקת מסקנות, הבנת התוכנה ובניית תוכניות.
עבודת החקר מחייבת הבנה מדעית, זיהוי והגדרת בעיה מתחום המזון ושמירה על ניקיון או טריות המזון, תצפית, איסוף נתונים, ניתוח, הסקת מסקנות, פתרון בעיות, יזמות, חדשנות.
 עבודת הצוות אפשרה לתלמידים בעלי כישורים בכתיבה, עיצוב, צילום ומחשבים לפעול יחד.
התלמידים יכלו להביעה את כישוריהם בתחומים שונים . למרות שהפרויקט נראה כאילו אינו קשור לתוכנית הלימודים , הוא מאפשרת לתלמידים להתמודד עם מיומנויות רבות ואם דרכי חשיבה בסדר גבוה וכאן גם טמונה הבעיה העיקרית, מכוון שיש מורים הרואים בכך "התלמידים לא לומדים" מכאן שהפרויקט מצריך שינוי תפיסה של מנהל בית הספר והצוות, להבדיל מפרויקטים המקובלים בביתי הספר היסודי , שבדרך כלל הפרויקט הוא של מורה או שניים בתחום תוכן מסוים, כאן הפרויקט הוא בית ספרי בגלל ההיקף הגדול והדרישות הרבות. ערכים  העיקריים של הפרויקט הם עבודת צוות תוך שיתוף פעולה, מקצועיות אדיבה שבאה לידי ביטוי גם בקרב המנחים ואנשי הצוות בבית הספר, לכן יש צורך בשיתוף פעולה של כל צוות בית הספר בעידוד התלמידים, בשיחות מוטיבציה, בסיוע בתוחמי העניין  ומקצוע של המורים וגם תכנון זמן בתוך המערכת הבית ספרית. שעור כפול ברובוטיקה עם מדריכה מקצועית פעם בשבוע לא יכול להספיק לפרויקט בלי קשר לתחרות, יש להוסיף בתוך המערכת שעות נוספות שיודגשו לעבודת החקר, גיבוש הקבוצה ולתרגול המשימות עם הרובוט ויכולת לעמוד מול שופטים ולהציג את תכנון הרובוט ועבודת החקר ועבודת הצוות בביטחון, משימה לא קלה לתלמידי בית הספר היסודי בגלל גילם הצעיר וחוסר הניסיון שלהם. מורכבות המשימות מצריך ליווי של מורה או מורים בשלבים השונים של הפעילות ממגוון תחומי תוכן: מדעים, טכנולוגיה, מחשבים, אומנות, שפה ועוד... 



למרות כל הקשיים האינטראקציה השונה בין מורה לתלמידים בפרויקט כפי שאני הרגשתי שווה את המאמץ והקושי , לבוא ביום שישי בערב לאשכול הפיס בנס-ציונה ולראות תלמידים מוותרים על בילוי עם חברים, הורים הבאים בליל שישי לתמוך בילדים הייתה חוויה מיוחדת ומשמעותית בשבילי.
חווית הסיום –התחרות דומה לקרנבל ספורט בה התלמידים צריכים להציג את הישגיהם בפני שופטים בתחומים השונים. אני התרגשתי יחד עם תלמידי הצעירים , כאשר הם זכו לפרסים על המוטיבציה, ההשקעה הרבה שלהם , הכנת המצגות, יכולת לתאר את עבודת הצוות ועל נכונותם להמשיך להתאמן, לתרגל ולעבוד אחר שעות הלימודים.
תלמידי שקד זכו בפרס : קבוצת "גיבורי המדע ", תלמידי כיתות ו' ערכי היסוד-פרס ההשראה . קבוצת  "אנגרי בירדס", תלמידי כיתות ה' גם בפרס ערכי יסוד-פרס מקצועיות אדיבה.

                                     

 ________________________________________________
תודה מיוחדת לגב' ברכה רודיך מנהלת אשכול הפיס שיזמה והובילה את הפרויקט בבתי הספר היסודיים בנס-ציונה.
  • דוגמאות לעבודות התלמידים:
            עבודת חקר,                עבודת צוות
  • פרויקט FLL באתר בית הספר
  • אתר הפרויקט בעברית
  • אתר הפרויקט בארצות הברית (אנגלית)

תגובה 1:

  1. הצגה והכתיבה מרגשים מאד
    כל הכבוד על הסיכום
    דיברתי עם זהבה על זימון ישיבת משוב רצינית
    הנתונים שלך הם חומר חשוב מאד
    תודה על המאמץ והפרגון
    נתראה
    אשתף את חברי בנושא
    ברכה רודיך
    הדואל שלי
    rudich.bracha@gmail.com

    השבמחק