"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום רביעי, 18 בינואר 2012

איך הופכים חזון למציאות?-מכללת היחפנים


האם איש חינוך ויזם יכול להפוך חזון למציאות?

איך אפשר לטפח יזמות עממית חברתית בקרב אוכלוסייה ענייה חסרת השכלה ותרבות למידה?

איך מלמדים ילדים ומבוגרים שלא למדו בחייהם בבית הספר להיות מהנדסים? רופאים?

לרועי בונקר יליד הודו יש את התשובות.

רועי בונקר שנולד למשפחה עשירה ומבוססת בהודו היה עתיד בטוח, הוא יכל להיות דיפלומט, מורה או רופא, אך הוא בחר בדרך אחרת. רועי הקים את מכללת היחפנים-בית ספר רק לעניים. המכללה הוקמה בשנת 1972 ברג'סטן שבהודו, הכשירה יותר מ-3 מיליון אנשים לבעלי מקצוע בעולם המודרני. הצלחת המכללה היא בדרך שהוקמה ובדרך הניהול והלימוד. רועי בונקר אומנם לא מזכיר בסיפורו מושגים כמו בית ספר בניהול עצמי, תוכניות ייחודיות, תלמיד במרכז, התחדשות, שיתוף הקהילה ומושגים נוספים שמאפיינים את הגל השלישי בחינוך , שנמצאת רק בראשית דרכה בעולם המודרני. רועי בונקר: "אני רוצה להקים בית ספר שמיועד רק לעניים, מקום שישקף את מה שהעניים רואים כחשוב" וכך בשיתוף הקהילה הקים את המכללה שנבנתה על יד התושבים , שהצוות המקצועי נבחר מתוך שיתוף פעולה עם הקהילה. המורים שנבחרו היו צריכים להיות בעלי כישורים ייחודים, שיתאימו לדרישות ולצרכי בני המקום, מורים שיוכלו ללמד את המקומיים את המקצועות שהם זקוקים כדי להתפרנס ולשפר את מצבם הכלכלי, חברתי ואיכות חייכם, מקצועות שיש להם ביקוש כמו מהנדסים סולאריים, מהנדסי תנורי שמש, קודחי מים, אומנים, בנאים, נפחים, נגרים, רואי חשבון ועוד... לצד ההכשרה המקצועית בית הספר מלמד את ערכי הדמוקרטיה על ידי קיום בחירות.
בוגריו הצליחו לספק חשמל סולארית לכפרים רבים ונידחים בהודו שעד אז לא היה להם חשמל לצרכים הבסיסים ביותר, כמו חימום, בישול ותאורה.
אחד הדברים שמייחדים את בית הספר לדעתי, היא עידוד היזמות בקרב הצוות המקומי, כפי שמתאר רועי בונקר "אם אתה מחפש אתגר ועבודה אנחנו המקום בשבילך. אנחנו רוצים שתנסה ליצור את הרעיונות שלך. כל רעיון שיש לך, אתה מוזמן לבוא ולנסות אותו." אם רק נאמץ את העיקרון הזה נוכל לעודד מורים לפתח יוזמות ותוכניות לימוד ייחודיות, גם אם התוכנית לא הצליחה, היא תמיד יכולה להיות פתח לשיפור ושדרוג. היזמות תורמת לפיתוח הרגשת שייכות של המורים לבית הספר ולתלמידיו, היא מובילה לעבודת צוות, דיאלוג בין מקצועי, אכפתיות, אווירה חיובית זו מועברת על ידי הצוות לתלמידי המכללה והיא אשר מביאה לבוגרים יוזמים, אכפתיים, בעלי ביטחון עצמי והרגשת שייכות לקהילה.
רועי בונקר מחנך ופעיל חברתי שהצליח להשתמש בידע המסורתי שהיה בקרב תושבי הכפרים להקנות הכשרה מקצועית מתאימה ולפתח טכנולוגיה בת קיימא תוך העצמת הנשים ושיפור מעמדם בקרב הקהילה ההודית. בואו לצפות ולהקשיב לסיפורו האישי




אתר מכללת היחפנים 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה