"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום שני, 16 בינואר 2012

פרדיגמה חדשה בחינוך- גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית

התפתחות הטכנולוגיה , אמצעי התקשורת ואינטרנט הביאו לשינויים חברתיים, פוליטיים, תרבותיים וכלכליים. מרחקים גיאוגרפיים בין מדינות הפכו לפחות רלוונטיים בקיום קשרים בין אנשים ועמים, העולם הפך ל"כפר גלובלי". על רקע שינויים אילו מציעה  יין צ'אנג צ'נג במאמרו "חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית" פרדיגמה חדשה בחינוך שתתאים לעולם המודרני והמשתנה ללא הרף.  פרדיגמה משולשת- New Triplization Paradigma . הפרדיגמה מורכבת משלושה משולשים: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית.


גלובליזציה-פיתוח ערכים ונורמות התנהגות המותאמות לחיים בעולם גלובלי. פיתוח יכולות טכנולוגיות ורכישת ידע מתאים.  רכישת יכולת הבנה ושיתוף פעולה בין אנשים הבאים מתרבויות אחרות במגוון היבטים כגון: למידה, שותפויות בינלאומיות,  חילופי מידע וידע .

לוקליזציה-הפנמת הערכים והנורמות ההתנהגותיות של הקהילה. רכישת ידע וטכנולוגיה  מקומיים. הקניית יכולות ומוטיבציה לתרום לקהילה וליזום לטובת החברה.

אינדיבידואליזציה –מתייחסת לתלמיד היחיד בתוך הכיתה. פיתוח הכישורים והפוטנציאל האישי קידום יוזמות, יצירתיות והגשמה עצמית .

כדי לפתח את היכולות החדשות ומגוונות (לומד גלובלי ולוקלי) עלינו המורים להתאים את תוכנית הלימודים לתלמידנו. המורים צריכים לעודד פיתוח הפוטנציאל האישי של הלומדים על ידי קידום יוזמות ויצירתיות. לעודד את התלמידים להגשמה עצמית, לפתח בלומדים אינטליגנציות מרובות התלויות הקשר.

גלובליזציה בחינוך מזמן אפשרויות רבות  שלא היו בעבר, כמו לימוד תוך שיתוף פעולה בין-לאומי בין סטודנטים, תלמידים וגם מורים. חילופי מידע, תוכניות לימוד, "ישבור" את קירות הכיתה בבית הספר ויאפשר  גמישות במקום ובשעות הלימוד והשותפים ללמידה. התלמידים יוכלו לבחור את המורה הכי טוב ללא התחשבות בגבולות פיזיות בין מדינות או מרחקים גיאוגרפים.

בעוד שגלובליזציה מתייחסת לקשר של התלמידים בהיבטים בינלאומיים, הלוקליזציה  מתייחסת לפיתוח קשרים של הלומדים עם הקהילה המקומית. הקניית ערכים והתרבות המקומית ושמירת הייחוד הלאומי והמקומי .
שינוי הפרדיגמה מטרתה להכין את התלמידים להיות אזרחים מרובי אינטליגנציות המותאמות למאה ה-21 והם:  אינטליגנציה טכנולוגית, כלכלית , אינטליגנציה חברתית, פוליטית, תרבותית ולימודית תלויות הקשר. שינוי פרדיגמה מצריכה שינוי בדרכי ההוראה של המורים והמחנכים. המורים צריכים לפתח את הכישורים הייחודים שלהם, לפתח את האינטליגנציות  טכנולוגיות, כלכליות, חברתיות, פוליטיות, תרבותיות ולימודיות ככל יכולתם.   עליהם לגלות גמישות לשינויים, פתיחות ללמידה וחדשנות, יכולת הסתגלות לשינויים, לדעת לעבוד בשיתוף פעולה עם צוות ההוראה ובהמשך לשתף את קהילת המורים הבינלאומית בחוויות הלמידה. השינוי המהותי והחשוב ביותר היא התפיסה במטרת ההוראה המדגישה את הצורך להקנות לתלמידים דרכים איך וכיצד ללמוד, לחשוב וליצור. ההבנה שעלינו המורים להתאים את תוכנית הלימודים לפי יכולות והכישורים של כל תלמיד בכיתתנו. להקנות לתלמידים כלים ללימוד עצמי, שיטתי,  ביקורתי ולעודד אותם להגשמה עצמית.

יין צ'אנג צ'נג מציעה פרדיגמה חדשה לבתי הספר בניהול עצמי והרי ברור שביזור סמכויות והענקת סמכויות נרחבות לבתי הספר חשוב שיעשה עם שינוי בפרדיגמה החינוכית והתאמתה למאה החדשה ולשינויים מאפיינים את התקופה. השינוי יתחולל כאשר לצד המשאבים הכספיים בהתאמת בתי הספר והוספת מגוון אמצעי תקשורת ומחשבים יתחיל תהליך של שינוי בתפיסה ברמת בית הספר ובסגל ההוראה. ברמת בית הספר יש להקטין את מספר התלמידים, כך שהמורים יוכלו להכיר יותר טוב את תלמידים, להקצות שעות של עבודת צוות למורים במטרה שיוכלו לתכנן תוכניות לימוד ייחודיות ומותאמות לתלמידים במטרה לבנות תוכנית הוליסטית לכל תלמיד. ברמת המורים יש לעודד מורים המגלים פתיחות לשינויים, חיזוק מעמדם, תמיכה, עידוד מורים המגלים יוזמות וחדשנות בתוכניות הלימוד. מורים אילו יוכלו בהמשך להוביל את שאר הצוות בבית- הספר ולשתף אותם בחוויות הלמידה  והשינוי. שינוי מהותי בתהליך ההוראה לוקח זמן במיוחד שצוות ההוראה הוא רב-גוני, מורים בגיליים שונים  ובעלי מגוון השקפות עולם ודרכי הוראה. עלינו לפתח סבלנות וסובלנות למורים ולעודד אותם להצטרף לתהליכי השינוי בעולם גלובליכי עלינו מוטלת האחריות להכין את התלמידים של היום לאזרחים של מחר, אזרחים בעלי ערכים ונורמות לוקליים וגלובליים היכולים להסתגל ולהסתדר לשינויים בקצב מהיר .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה