"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום שבת, 3 בדצמבר 2011

התערוכה "דיקוד "- חווית עיצוב דיגיטלי

התערוכה החדשה "דיקוד" במוזיאון לעיצוב בחולון* עוסקת בסוגיה של שילוב אמצעים טכנולוגיים ממוחשבים באומנות. התערוכה הגיעה אל המוזיאון ממוזיאון "ויקטוריה ואלברט " (V&A), מלונדון, בריטניה. העבודות בתערוכה מציגות את ההתפתחויות האחרונות בתחום העיצוב הדיגיטלי ואינטראקטיבי. בתערוכה מוצגות עבודות של מעצבים, שזכו להכרה בתחום ויצירותיהם מוצגות בעולם הרחב,  כמו דניאל בראון, דניאל רוזין ומעצבים צעירים בתחום לדוגמה: טרויקה וסימון הדג'ינס. עבודות האומנים מתחלקים לשלוש קבוצות: "קוד"-עבודות שנעשו על ידי שימוש בקוד מחשב ליצירה חדשה. "אינטראקטיביות" –עבודות המושפעות באופן ישיר מפעילות של הצופה. "רשת תקשורת"-יצירות שעושות שימוש בעקבות הדיגיטליים שנשארים בסיום התקשורת. בחלק זה של התערוכה בחרו האומנים להתייחס בעבודתם למגוון סוגי התקשורת באינטרנט סינכרונים ואסינכרונים, כמו בלוגים, מדיות חברתיות, מערכת איכון עולמית (GPS).

אמנות דיגיטלית היא זרם צעיר באומנות, שהתחיל להתפתח במחצית השנייה של המאה ה-20 עם התפתחות האמצעים הדיגיטליים הממוחשבים ותוכנות ידידותיות , המאפשרות למעצבים בתחום לתכנן ולעצב את עבודתם בקלות יחסית.  אנו רואים כאן שהאומנות קשובה לתהליכים חברתיים ותרבותיים, האומנים שואבים את רעיונותיהם מהעולם העכשווי . הכנת יצירה דיגיטאלית מצריכה עבודה רבה והשקעת זמן, אך גם שיתוף פעולה בין האומן היוצר לאיש המעשה , למתכנת , למהנדס ולפעמים גם שיתוף פעולה עם מדעני מחשבים. המיוחד באומנות דיגיטלית היא החוויה של תנועה, שינוי והתפתחות. יחוד נוסף שאפשרי רק עם אמצעים מתוקשבים, הן היצירות שנוצרות בשיתוף פעולה עם הקהל ומשתנות בהתאם למספר או מגוון הצופים לדוגמא: היצירה "מראת שלג " של דניאל רוזין (אמן ישראלי) בה פתיתי שלג נופלים ונערמים ויוצרים דיוקן של הצופה . עבודה נוספת היא של האומן  סנפ ויוק "שן הארי  "  שדוממת בדרך כלל, אך מתעוררת כאשר הצופה מפעיל את מייבש השיער, שבתוכו מוסתר רכיב המאיר באור אינפרא-אדום, המאפשר למבקר שמפעיל את מייבש השיער   לפזר זרעים של צמח שן הארי, חיקוי לתופעת טבע, כאשר הרוח מפזרת את זרעי הפרח בשדה הבר.
כאשר התקשוב נכנס לכל תחום בחיינו והופך להיות חלק מחיי היום יום בעולם המבוגרים, עבודה, חברה ותרבות מתעוררות השאלות הבאות:
  • מה קורה בבתי הספר שאנו המורות מלמדות ומחנכות ?
  • האם בית הספר נותן ביטוי לשינויים ולהתפתחויות בתחום המחשוב?
  • האם בית הספר מכין את בוגריו לעולם הדיגיטלי, שהפך להיות 
          חלק בכל תחומי העניין של אזרח המאה- 21?
       __________________________________________________      

    *מוזיאון חדש שנפתח ב-2010, במוזיאון מוצגות תערוכות נודדות, חלקן תערוכות בינלאומיות , כמו התערוכה ""די-קוד - חוויות עיצוב דיגיטלי" . המוזיאון נבחר על ידי מגזין התיירות "קונדה נסט טרוולר" כאחד מפלאי תבל החדשים

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה