"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום שני, 12 בדצמבר 2011

בית ספר כארגון פורמאלי, שיווקי או קהילתי?


המאמר "ארגון, שוק וקהילה-אסטרטגיות שינוי: מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבית הספר? "  של פרופסור תומס סרגו'בני עוררו בי תהיות ומחשבות בנושא.
פרופסור תומס ג'סרג'ובני* מנסה לענות מדוע שוב ושוב חוזרות הרפורמות בבתי הספר בלי שהן מחלחלות לצוות המקצועי של בית הספר.  הוא רואה בבית הספר ארגון חברתי ואכן בית הספר קודם כל בנוי מצוות של הוראה בעלי מגוון סמכויות ומקצועיות המנהלים דו שיח חברתי ומקצועי.
כיום מבדלים בשלושה סוגי ארגונים והם:
·         ארגון פורמאלי - ארגון המנוהל על ידי מערכת ציפיות רציונאלית, פיקוח, כללים, מתן תמורה והעדפת מורים התומכים בארגון.
·         ארגון שוק - ארגון המנוהל על ידי כללים מהעולם הפיננסי והשיווק, בחירה אישית, תחרות, נתינת תמריצים למורים התומכים בשינויים במטרה לעודד מורים נוספים להצטרף ולתמוך בארגון.
·         ארגון קהילה-קהילה של מורים מקצועיים בעלי ערכים ואמונות משותפים, המכבדים את דעת האחר, בעלי אחריות אישית, מעדיפים את טובת הכלל (התלמידים בפרט) ונרתמים יחד להצלחת הארגון.
     לכן, כאשר אנחנו רוצים לערוך שינוי בארגון בכלל ובבית ספר בפרט עלינו לזהות לאיזה טיפוס ארגוני שייך בית הספר. לדעתו של פרופסור תומס סרגו'בני  ובני רפורמות ושינויים משמעותיים יחזיקו לאורך זמן גם כאשר התגמולים ותמריצים או לחילופין העונשים יפסקו , יתרחשו בביתי ספר המנוהלים כארגון קהילתי. ארגון צוות הוראה מקצועי, תרבותי המנוהל על ערכי הדמוקרטיה. קהילה של מורים בעלי יכולות מקצועיות גבוהה, המעדיפים את טובת הארגון והתלמידים על פני האינטרסים האישיים , מורים המגלים אחריות אישית ואכפתיות כלפי תלמידיהם. כוחות  שינוי של טבע האדם , תורמים לבניית צוות הוראה מקצועי, בעלי כישורים פדגוגים וערכים משותפים הנרתמים לבניית תוכנית לימודים המתאימה לתלמידי בית הספר תוך התחשבות במסורת וערכי החברה של אוכלוסיית התלמידים. פרופסור תומס סרגו'בני תומך בהעברת סמכויות הניהול ותוכנית הלימודים מכוחות שינוי חיצוניים לכוחות שינויי פנימיים בתוך בית הספר. קהילת מורים הרואה בערכי הדמוקרטיה ערך חשוב לקבלת  החלטות. החלטות שיתקבלו בצורה דמוקרטית על ידי צוות ההוראה מסורבל וארוך אך הם יחזיקו מעמד לטווח ארוך.
גם אני שותפה לדעתו של פרופסור תומס סרגו'בני, כמורה שמלמדת בבית ספר קהילתי  ניתנה לי האפשרות לצד המחויבות ללמד  לפי תוכנית הלימודים, סטנדרטים והמבחנים הבינלאומיים וארציים לפתח תוכניות לימודים יחודיות לפי תחומי העניין והכישורים שלי. במסגרת פרויקט "אמירים" תוכית מצוינות למדתי תלמידים  אסטרונומיה –מערכת השמש, במסגרת תוכנית "מעגלים" למדתי תלמידים את הנושא הקרוב לליבי-קיימות בשילוב יצירה בחומרים ממוחזרים ובחומרים בשימוש חוזר  ושלבתי לצד התאוריה עבודה מעשית ויצירה. המסגרות המיוחדות מאפשרות גמישות בתכנית הלימודים היוצרת מוטיבציה פנימית לי כמורה המעוניינת ליצור  אווירה של למידה  חווייתית ומשמעותית אצל הלומדים.
 _________________________________________________________
  *פרופסור תומס סרגו'בני, פרופסור לחינוך ולמינהל באוניברסיטת טרינטי, טקסס, ארה"ב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה