"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום רביעי, 24 באוגוסט 2011

לוח אינטראקטיבי
בעקבות משימת סיכום בקורס " עקרונות בפיתוח סביבה מתוקשבת" בהנחיית ד"ר איתי כוכבי נחשפתי ליכולות של הלוח האינטראקטיבי.
הלוח האינטראקטיבי שיש שקוראים לו גם ה"לוח החכם" מאפשר חיבור בין הלוח ובין המחשב, כך המורה יכולה להשתמש ביכולות המחשב בכיתה על הלוח לפני כל הכיתה.
יתרון נוסף ללוח החכם נוחות השימוש בכיתה, מכוון שהמורה יכול להפעיל את הלוח על-ידי נגיעה (באצבע), או בעט אלקטרונית. יכולות אלו מאפשרות למורים להיות במרכז הכיתה בלי התלות בעכבר ובמקלדת. בנוסף כל תוכנה של לוח אינטראקטיבי מאפשרת עריכה, מחיקה והדגשת טקסטים, בנוסף לכל תוכנה יש אמצעים נוספים העומדים לרשות המורה שלא היו קיימים בלוח הרגיל.
תוכנה שנחשפתי עליך "PROMETHEAN" ובמקרה שלי הייתה תוכנה חביבה ויחסית קלה ללמידה עצמאית וידידותית למשתמש. התוכנה מאפשרת לתכנן שעור לכיתה ולשלב מצגות ואתרי אינטרנט במהלך השיעור. אם אני מעוניינת להדגיש מילים או נושאים אני יכולה לעשות זאת בקלות על-ידי עט אלקטרונית. כל לחצני הפעולה נמצאים על הלוח החכם , כך שאני לא צריכה לגשת למחשב שבפינת החדר. אני יכולה גם להכין סיכומים ומחוון שאני מלמדת בבית הספר היסודי אני רואה יתרון גדול שאני יכולה להכין לתלמידי סיכומים באותיות דפוס בצורה ברורה ומתאימה גם לתלמידים המתקשים ואם שכחתי או אני מעוניינת להוסיף ולעדכן הדבר אפשרי בקלות רבה במהלך השיעור. יתרון נוסף ההתחשבות בתלמידים המקבלים הקלות כמו קבלת הסיכום מצולם או עזרה בכתיבת הסיכום, הקישור למחשב מאפשר לי לשמור את הקובץ ולשלוח למחשב האישי של התלמידים שמגיעה להם הקלות. אני יכולה לשלוח את סיכום השיעור לתלמיד שנעדר ולהמשיך לשמור על קשר איתו למרות שהוא לא נמצא בכיתה. אני יכולה לנצל את המשאבים הנוספים שיש בתוכנה להכנת משחקי טריוויה,  להשתמש במאגר המשאבים וכך לתכנן שעור שיתאים למגוון תלמידים בכיתה.
אני רואה בלוח האינטראקטיבי כלי שבעזרתו אני יכולה להכין שעור, להשתמש במגוון אמצעי המחשה,יכולת לתכנן שעור, לחשוף את התלמידים למקורות מידע מגוונים, להראות להם סרטונים מאינטרנט,להכין סיכומים ולתכנן משחקים. במיוחד האפשרות לשמור את הסיכומים ולשלוח או להדפיס לילד עם לקות או ילד שחסר. השימוש בלוח אינטראקטיבי מעודד שיתופיות, יצירה ופיתוח פרויקטים בשיתוף הצוות המקצועי.
כמובן שהתלמידים שנולדו לעולם המחשבים, רואים בלוח האינטראקטיבי כחלק אינטגראלי של הלמידה.
אך התלהבותי לא משקפת את המציאות בפועל. לוח החכם –שם קצת מוזר יותר מ
תאים לי השם ה"לוח האינטראקטיבי" .
למרות שהלוח החכם נוח יחסית לשימוש , עדיין לא  לכל המורים יש פתיחות לטכנולוגיה חדשה. יש מורים החוששים ומרגישים מאוימים מכל אמצעי טכנולוגי חדש ולא מוכר. גם מורים סקרנים ומתלהבים המעוניינים בשינויים זקוקים לתמיכה ועידוד רב כדי שיתמידו בתהליך. התקנת לוח החכם ומערכת הנלוות עדיין יקרה מאוד ואם לא ישתמשו במגוון האמצעים וימשיכו להשתמש בלוח כלוח רגיל ואולי ינצלו עוד פונקציה אחת או שתיים הדבר לא יביא לשינוי משמעותי בדיאלוג בין המורים לתלמידים ולשינוי בפדגוגיה. שימוש בלוח החכם מצריך מהמורים תכנון מחדש של השיעורים . כמו כל מכשיר טכנולוגי נדרשת תמיכה טכנית טובה וטכנאי זמין, אני רואה בלוח מחברת המורה כלי בסיסי העוזר למורה לנהל את השיעור ולסכם את הנקודות החשובות וכאשר המורה צריך לחכות ימים רבים לטכנאי בגלל בעיות טכניות או בירוקראטיות איך המורה הכי טוב ילמד?...
למרות כל השגותיי, אני מודעת שאנחנו בתחילת תהליך וכדאי שנתחיל. אני ממליצה להתקין לוחות אינטראקטיביות בכיתות בתי הספר. כאשר מחליטים להתקין לוח החכם בבית הספר המנהל צריך להיות חלק מהתהליך, עליו להעביר לצוות את חשיבות הנושא לבית הספר. מומלץ לזהות בצוות מורה היכול להוביל את השינוי מתוך אמונה בכלי ויכולות אישיות. המורה המוביל צריך לתווך בין הנהלה והצוות , עליו להיות מקובל על צוות ההוראה שירגישו נוח לפנות ולשתף את המורה המוביל בקשיים בלי חשש. למורה המוביל צריך להיות המוטיבאצייה להתמודד עם הקשיים , עלינו לזכור שצוות בית הספר הוא מאוד הטרוגני. דבר נוסף וחשוב להצלחת התהליך זה הנחיית  צוות המורים  . המורים זקוקים לקבל הנחייה לא  רק בקטע השימוש הטכני והחשיפה לאמצעים, אלה לקבל גם הנחייה וסיוע בשינויים באסטרטגיות הלמידה. כמו בכל תהליך הטמעה ובמיוחד שהן משולבות בטכנולוגיות ושינוי שיטת הלימוד עלינו לזכור שהתהליך ארוך ודורש סבלנות וסובלנות , דבר שאי אפשר לראות תוצאות מהירות תוך שנת לימודים אחת. רצוי לשתף את ההורים בתהליך , כדי שיבינו את מהלך השינוי וחשיבותו. לפרוש לפניהם את היתרונות ואת הקשיים להדגיש להורים שהשינוי מהותי, ויתרום להצלחת ילדכם בבית הספר.
מתוך הניסיון האישי כמורה המשלבת משימות מתוקשבות בהוראה התקנת לוח אינטראקטיבי ומחשבים ניידים למורים ולתלמידים תורמים ומקדמים יותר את תהליך הטמעת התקשוב בתוכנית הלימודים , יותר מהקמת מעבדות מחשבים, בגלל זמינות של הלוח החכם בכיתה. כאן המורה לא צריכה לתאם עם האחראית כניסה לחדר מחשבים. המורה חשופה לאמצעי הטכנולוגי רוב שעות היום שהיא מלמדת בכיתה ולכן יכולת להסתגל לאמצעי החדשני קל יותר ואפילו אי אפשר להתחמק מימנו כמו מחדר מחשבים שממוקם באחד החדרים בבניין .
ולסיום הלוח החכם הוא כלי עזר נוסף וחשוב למורה , אך לא העיקרי ובתכנון השיעור המורה צריך להשתמש בהם במידה ולתת לתלמידים את האפשרות ללמוד בזוגות ובקבוצות או בצורה עצמאית ולא לחזור לשיעור הפרונטאלי כבעבר.
קישור לאתר PROMETHEA
באתר אפשרות להוריד את התוכנה למחשב האישי בחינם לזמן מוגבל ובעיקר דוגמאות וחומרים
להכנת שעורים אינטראקטיבית.
http://www.prometheanworld.com/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה