"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום שני, 11 ביולי 2011

שילוב סרטונים בהוראה

בעקבות השיעור בנושא: "שילוב סרטונים בהוראה " בהנחיית ד"ר ליאת אייל.
שילוב סרטים במהלך הלימודים אינו דבר חדש, כבר בשנת 1966 הטלוויזיה הלימודית – החינוכית יצאה עם תוכניות טלוויזיה שהיו שעורים מוקלטים בעיקר באנגלית ומתמטיקה.
היום עם התפתחות הטכנולוגיה יש לנו מאגר סרטים וסרטונים דרך רשת האינטרנט.
לפי המודל "חרוט ההתנסות " של  איגר דייל משנות ה-60 של המאה הקודמת  המתאר את היעילות של הלמידה בהתאם להתערבות המדיה,  ככל שהלומדים פאסיביים  יותר בתהליך הלמידה כך הם זוכרים פחות מהחומר הנלמד.
תרשים "חרוט ההתנסות"

כיום שיש לנו מבחר סרטים ברשת האינטרנט ואנו לא כפופים למערכת שעות ייחודית כמו תוכניות בטלוויזיה הלימודית המשודרות בסדר קבוע מראש ולא תמיד תואם את מערכת השעות הבית ספרית, אני ממליצה לשלב סרטונים במהלך השיעור בהתאם לנושא, בתנאי שהסרטון תורם לתהליך הלמידה ומוסיף מימד שאי אפשר להשיג בדרך אחרת.
  • הסרטון יכול להיות תחליף להתנסות שלא ניתן לקיים מסיבות בטיחותיות בבית הספר.
          לדוגמא: הגורמים להתפרצות הר געש
  • לתאר תהליך מופשט.
  • לתאר תהליך מורכב.
  • לתאר תהליך הנמשך לאורך זמן ולא ניתן לעקוב בתנאי בית הספר.
  • כאשר האירוע מתרחש במקום מרוחק מבית הספר או מקום המגורים של התלמידים.
כדי שהצפייה תהייה משמעותית עלינו להכין את התלמידים , להסביר את הרקע או מטרת הצפייה, לקשר לנושא הנלמד. רצוי להכין מטלת צפייה קצרה, ממוקדת וברורה. המטלה צריכה לתרום להשגת מטרות הלמידה שתוכננו לשיעור. היא צריכה להיות מותאמת לאוכלוסיית היעד ולרמת התלמידים.
הסרט יכול להופיע בתחילת השיעור כדי לעורר מוטיבציה ולקשר את התלמידים לנושא, כמו בדוגמא הבאה.
במסגרת הכנת פרויקט באתר Google Sites שלבנו את הסרטון בהקדמה , כדי לעורר מוטיבציה אצל הלומדים ולקשר אותם לנושא " פיתוח בר קיימא, הגנת משאבי הסביבה בים ובחוף הים " לסרטון צרפנו מטלה קצרה ועניינית, כדי שתהייה צפייה מכוונת ומשמעותית בסרטון.
עלינו להתייחס לסרטון כמו "תבלין"- שאנו מוסיפים בכמות קטנה למאכל כדי לשפר את טעמו.  כלומר לשלב את הסרטונים בצורה מושכלת ורק שהסרטונים תורמים לתהליך, סרטון אחד או שניים במהלך השיעור  ולראות בשילוב סרטונים אמצעי נוסף ממגוון ההתנסויות שאפשר לשלב בשעורים.

הנה לפניכם אתרים –מאגרים של סרטונים

יוטיוב

מוזיאון למדע בירושלים-אוסף סרטונים הקשורים למצגים שבמוזיאון באתר יוטיוב

מולטידע-סרטי הדרכה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה