בקורס "שיטות וכלי חיפוש מתקדמים" בהנחיית ד"ר אלון הסגל התבקשנו לבחור סביבה מתוקשבת ולנתח אותה לפי קריטריונים. אני בחרתי באתר "איפה הכסף?" הינה אפשרות אחת מתוך מספר אפשרויות הנמצאות באתר "על הגובה". האתר פותח בשיתוף משרד האוצר ועמותת "סנונית-גלים", שהינה נתמכת ע"י משרד החינוך. האתר הוקם במטרה להדק את הקשר בין הממשלה ומוסדותיה לבין האזרחים כחלק מפרויקט "ממשל זמין". האתר כולל חלק שנועד ל"אזרחים הצעירים" קרי, ילדים. בתחילה מאוד התלהבתי מהסביבה ורציונאל . בעולם המודרני והדיגיטאלי, כאשר הילדים חשופים למוצרים רבים ולפרסומות שמכוונות אליהם כקהל היעד, אנחנו המבוגרים לא פעם נאלצים להתמודד עם בקשות ודרישות שלהם לקנות מוצרים. כתוצאה מכך, חיסכון, קנייה נבונה וניהול נכון של תקציב, הם כבר לא רק חלק מעולם המבוגרים. לכן, כדי להתמודד עם שפע המוצרים ועידוד לצריכה נכונה, עלינו להקנות לילדנו כלים נבונים. אתר "איפה הכסף?" מאפשר לנו המורים וההורים, ללמד את הילדים נושאים חשובים הקשורים לניהול תקציב המשפחה וניהול תקציב המדינה.
האתר כולל פעילויות רבות ומגוונות . הפעילויות דורשות מהתלמידים להתמודד עם אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, העלאת השערות, הצורך להתמודד עם בעיות ולבחור פתרון מתאים לבעיה מתוך מבחר פתרונות. האתר מעוצב כ"מיני מדינה", הכוללת את הנושאים המטופלים על-ידי הממשלה. הילדים יכולים לשוטט בעיר הדמיונית הכוללת עסקים פרטיים כמו "גלידרייה", קניון, בנק, משרדי ממשלה ועוד. הילדים לומדים להכיר ממבט קרוב תפקידים הקשורים לתקציב: קניה, מכירה, ניהול עסק, ניהול תקציב, ניהול חשבון בנק ותפקידי ממשל תוך כדי התנסות ומשחק אינטראקטיבי.
סביבת הלמידה עונה על ההגדרה של סביבה מתוקשבת כפי שפורסם ע"י משרד החינוך.
"סביבת למידה מתוקשבת הינה סביבה עתירת טכנולוגיה, המזמנת למידה אחרת בתוך הכתה עצמה וכן פותחת אפשרות ללמידה מרחוק, לעבודה מהבית, לשימוש במאגרי מידע אינטרנטיים ותקשורת חוץ בית ספרית במהלך יום הלימודים ומחוצה לו". (ד"ר רחל טמיר)
המשימות הן משחקים ברמות קושי עולה. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מלמדים אותנו המורים, כי משחקי מחשב חינוכיים הבנויים בזיקה לתוכנית הלימודים ומותאמים לרמת ההתפתחות של הילדים, יוצרים עניין ומוטיבציה אצל הלומדים ויכולים לתרום ללמידה.
מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה באתר מס"ע (פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים) מחזק את העמדה בעד משחקי מחשב חינוכיים בלמידה, "משחקים חינוכים בהם הושקעה חשיבה פדגוגית יכולים לסייע רבות ביצירת עניין ומוטיבציה של תלמידים בלמידה וגם בהעמקת ההבנה של הילדים לגבי נושאים מורכבים בתכנית הלימודים." (Meris Stansbury)
מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה באתר מס"ע (פורטל תוכן בהוראה והכשרת מורים) מחזק את העמדה בעד משחקי מחשב חינוכיים בלמידה, "משחקים חינוכים בהם הושקעה חשיבה פדגוגית יכולים לסייע רבות ביצירת עניין ומוטיבציה של תלמידים בלמידה וגם בהעמקת ההבנה של הילדים לגבי נושאים מורכבים בתכנית הלימודים." (Meris Stansbury)
היתרון במשחקים מתוקשבים הוא היכולת להתנסות בסיטואציות מורכבות שקשה ליישם אותם בסביבות למידה שאינן מתוקשבות. באתר "איפה הכסף?", הילדים יכולים לשחק משחקי תפקידים המתאימים למרחב דיגיטאלי בלבד, כמו מוכר בחנות גלידה, אחראי משמרת או בעל מסעדה. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בנושאים כמו כסף ומדינה. למרות שהתלמיד הינו עדיין "רך בשנים", הסביבה מאפשרת לו "להיכנס לנעליים" של שר אוצר, ראש עיר ואפילו מנהל בנק. כל אלו אינם כרוכים לא בעלות כספית, לא בארגון טיול, אלא הכל בפשטות, מול מחשב, בבית, בלחיצת כפתור אחד. המשחקים לקוחים מעולמם של הילדים והנה מספר דוגמאות:
1. מלחמת הטלפונים הניידים – משחק הדורש מיומנויות של העלאת השערות, השוואה והסקת מסקנות.
2. מרוץ בקניון- השוואה, קביעת סדרי עדיפויות בקנייה כאשר יש שפע חנויות מעוצבות.
אך ככל שהמשכתי ללמוד ולחשף לאתרי אינטרנט התלהבותי התפוגגה מהאתר, כאשר הבנתי שאולי האתר עומד בסטנדרטים של משרד החינוך, אך לא מותאם לתלמידים של היום שנולדו לעולם דיגיטאלי, ולמשחקי רשת שיתופיים.
החיסרון של הפעילויות שהן סגורות, כלומר, לא ניתנת האפשרות לאינטראקציה בין הלומדים. לדוגמא, במשחק "גלידרייה" לא קיימת אפשרות למשחק קבוצתי של לומדים , כך שחלק יהיו הקונים וחלק המוכרים. התלמידים משחקים פעם פעמים ומאבדים את העניין במשחק. למרות החסרונות האתר מזמן למידה אחרת היוצאת מכותלי הכיתה כפי שמגדירה ד"ר רחל טמיר במאמרה מהי סביבת למידה מתוקשבת. מכוון שכרגע אין אלטרנטיבה אחרת אני ממליצה לשלב את סביבת הלמידה המתוקשבת "איפה הכסף?" בלימודי המתמטיקה, כישורי חיים, ניהול פיננסי או אזרחות וליוצרי האתר שידעו תמיד לחדש ולהיות פתוחים לשינויי הזמן לעדכן את האתר ולהפוך את הפעילויות שם לפעילויות אינטראקטיביות ואפשרות של משחקי תפקידים ברשת.
http://www.tamas.gov.il/NR/rdonlyres/58E1C0E6-0E83-4F03-BF99-89F5140B8A13/0/8.pdf
• מחקר חדש בעד משחקי מחשב חינוכיים בלמידה – תקציר באתר מס"ע
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=2800
•
Can gaming change education?
http://www.eschoolnews.com/2009/12/09/can-gaming-change-education
/
שלום אביבה,
השבמחקאני מנסה לכתוב לך תגובה,
היה ממש מעניין לקרוא את הרשומה שלך...
ממני
נעמי