"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים" .
אפלטון (347-428 לפנה"ס)
המשחק שייך לעולם הילדים, אך הוא יכול להיות בעל מטרות פדגוגיים. דרך המשחק התלמידים מתלהבים ומעורבים בתהליך הלמידה, מתקדמים בקצב אישי, נהנים לשחק שוב ושוב עם חברים אחרים וכך חוזרים ומתרגלים את המושגים והנושאים הקשורים לנושא הנלמד. משחקים כוללים פתרון חידות מעודדת אותם לשחק עם חברים נוספים . כשהתלמידים משחקים, אין תשובה נכונה, אין נכשל , יש אפשרות להמשיך לשחק ולנסות שוב. בנוסף המשחק דורש מהמשתתפים ריכוז ותשומת לב לשאלות והתשובות כדי להתקדם לשלב הבא ולנצח. נחשפתי ליתרונות אילו בעקבות הקורס "שילוב הדמיות ומשחקים לימודים" בהנחיית פרופ' רונן מיקי. במהלך הקורס למדנו להכיר מחוללי משחקים. לאחר התנסות במחוללים בחרנו (אני ושותפתי למשימה, גב' מלי סביר, מורה לאנגלית) להכין משחק סולמות ונחשים. אנחנו בחרנו להכין משחק אינטראקטיבי המתאים לתחום התוכן מדעים בנושא :יצורים חיים-בעלי חיים, קהל היעד שלנו תלמידי כיתות ד' שסיימו ללמוד את הנושא. זו הייתה ההתנסות הראשונה שלי בבניית משחק במחולל קיים. נהניתי מההתנסות מכוון שהמחולל פשוט וקל לשימוש ולא צריך מיומנויות מחשב מיוחדות כדי להשתמש במחולל ולכן הוא מתאים לכל מורה המעוניינת להכין לתלמידים משחק. בזמן הכנת המשחק ניתן לחזור ולצפות בשאלות ובתשובות לערוך ולשנות את השאלות והתשובות מחדש, עובדה שמאוד סייעה לי, במיוחד שזו הייתה ההתנסות הראשונית . לאחר שהתנסיתי בהכנת המשחק אני בטוחה שאשתמש במחולל המשחקים גם בעתיד. למרות כל היתרונות בהכנת משחק במחולל הדבר דורש זמן לכן מומלץ להכין מאגר בית ספרי ולשתף את צוות המורות בהכנת משחקים .
אפשרות נוספת ומעניינת היא לשתף את התלמידים בהכנת משחק "סולמות וחבלים" כאשר קבוצת תלמידים תכין וקבוצה אחרת שלומדת את הנושא תשחק במשחק. הקבוצה שתכין את המשחק תצטרך לעבור על החומר הנלמד ולהשתמש גם במיומנויות מתחום השפה, כמו ניסוח שאלות ברורות ומובנות, חיפוש תשובות נכונות לשאלות, ניסוח תשובות חד משמעיות ובנוסף הם יתנסו בעבודת צוות.
חבל שאי אפשר בעזרת המחולל להכין שאלות בעלי תכנים נרחבים יותר, מכוון שהשאלות והתשובות צריכות להיות קצרות ולפעמים זה מקשה על כתיבת שאלות הבנה, השוואה, הסקת מסקנות. אין אפשרות להוסיף תמונות או לערוך את הכתב, דבר שחשוב להכנת משחקים לשכבה הצעירה, כיתות א'-ב'. חשוב לציין במחולל "חבלים וסולמות" חובה לפרסם את המשחק , כדי לחזור למשחק ולערוך אותו מחדש. חיסרון נוסף במחולל שאין אפשרות לתכנן משחק ברמות שונות העולות ומאתגרות הלומדים ככל שהם צוברים יותר נקודות.
המשחק שהוכן במחולל "סולמות וחבלים" נקרא "בעלי-חיים" . המשחק האינטראקטיבי מתאים לחזרה בנושא: יצורים חיים-בעלי חיים, מטרתו לאפשר חזרה על המושגים והנושאים החשובים לסיכום או לפני מבחן. מיועד לזוג תלמידים ולכן יוצר מוטיבציה ותחרות חיובית ומעודד את התלמידים לשחק שוב ושוב וכל פעם עם משתתפים אחרים, כך בנוסף למיומנויות מתחום התוכן המדעי התלמידים מתנסים במיומנויות חברתיות של עבודת צוות, שיתוף, כיבוד והמתנה בתור.
למשחק מטרות לימודיות מתחום התוכן יצורים חיים-בעלי חיים :
א. התלמידים ידעו את המאפיינים של חסרי החוליות ובעלי חוליות ומה משותף להם
ב. התלמידים יכירו את המאפיינים המיוחדים של החרקים והרכיכות(חסרי חוליות).
ג. התלמידים יכירו את המאפיינים המיוחדים של המחלקות: דגים, דו-חיים, זוחלים,
עופות ויונקים (בעלי חוליות).
ד. התלמידים יבחינו בין התאמות במבנה הגוף לבין התאמות התנהגותיות של
בעלי חיים לסביבתם.
ה. התלמידים ידעו את הקשר בין בעלי חיים מבויתים לאדם.
ו. התלמידים ידעו את השפעת האדם על הסביבה ובעלי החיים.
ז. התלמידים ידעו את המושגים החשובים לנושא: חסרי חוליות, בעלי חוליות,
בעלי חיים מבויתים, חיות בר, התאמות התנהגותיות, התאמות במבנה הגוף.
התלמידים ישחקו ויהינו ולנו המורים יענו נכון לפחות על 10 מתוך 25 השאלות כדי לנצח במשחק.
שם המשחק : סולמות ונחשים הנושא "בעלי חיים "
קוד כניסה : 300
מטרת המשחק:
התלמידים יענו נכון לפחות על 10 מתוך 25 השאלות כדי לנצח במשחק.
מופ"ת 2011 - ד"ר עוזי מלמד - לשחק בכיתה? ברצינות?
ח
שלום אביבה,
השבמחקאני האלה סטודנטית לתואר שני ניהול וארגון מערכות חינוך.
התרשמתי מאוד מהבלוג שלך ואני רואה שהמשחק לא רק של הנאה אלא גם ללמידה.
דרך המשחק הילדים מתרגלים על החומר הלימודי ולא שוכחים אותו.
אני בעד משחקים שונים עם הזדמנות ואפשרות לכל ילד לשחק בקצב ובדרך המתאימה לו ומאפשרת למידה, הנאה ושיתוף עם אחירים.
(טועה מי שחושב שהמשחק רק בשביל ילשדים)