"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום חמישי, 8 בספטמבר 2011


"משרד החינוך: נחליף את הספרים המודפסים בדיגיטליים בתוך 
חמש שנים"
מאת: מיה אפשטיין ,TheMarker 
יום רביעי, 7 בספטמבר 2011, 17:35

"מוציאים לאור בישראל יחויבו להנפיק גרסאות דיגיטליות לספרי לימוד בנוסף או במקום הספרים המודפסים"

במסגרת התוכנית "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21" משנת הלימודים הבאה משרד החינוך לא יאשר ספרי לימוד חדשים שלא תהיה להם גם גרסה דיגיטלית.
שינוי חיובי והפעם לטווח קצר.
האומנם?
בהמשך הכתבה קבלתי את התשובה
"ההנחיות נוגעות רק להפצה של ספרים דיגיטליים, וכחלק מהתכנית לא יחולקו לתלמידים מכשירי קצה - טאבלטים או קוראים אלקטרוניים. יחד עם זאת, לדברי משרד החינוך יימצא פתרון לתלמידים שאין להם מחשבים בבתיהם באמצעות הפרויקט "מחשב לכל תלמיד".

בתי הספר לא יחויבו להחליף את הספרים גרסת נייר לספרים דיגיטאליים.
בית ספר שלא בחר בספר לימוד עם גרסה דיגיטאלית מסיבות שונות , למרות השינוי המהותי והחידוש בביתי הספר האלו התלמידים ימשיכו ללמוד בספרים בגרסת נייר גם בעוד 10 שנים. (לפי ההוראות משרד החינוך ניתן להחליף ספר לימוד אחת ל-5 שנים)

בתוכנית החומש החליט משרד החינוך לא להשקיע תקציבים ולא לחלק מכשירי קצה שיהיו בבתי הספר. כלומר למרות החידוש רק מספר קטן מבתי הספר יוכלו להשתמש בספרים הדיגיטאליים מסיבות טכניות, ממחסור במחשבים.

תהליך הכנסת חידוש כמו לימוד באמצעות ספרים דיגיטאליים מצריך זמן לימוד והסתגלות הן למורים והן לתלמידים. חלק מההתנסות והלימוד במיוחד בבתי הספר היסודיים נעשה בין כותלי בית הספר, איך אפשר לעשות זאת כאשר לא בכל בית ספר יש מספיק מחשבים או תחליף אחר המתאים לקריאה ושימוש בספרים דיגיטאליים?
כבר עכשיו יש ספריית ספרי לימוד באתר "כותר" , אך למרות האתר המיוחד מורים רבים וכולל אני , מורה למדעים מתקשה מאוד להשתמש בספרים הדיגיטאליים באינטרנט מחוסר מחשבים לכיתה אחת.

"הסביר ד"ר עופר רימון, מנהל המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך, בשיחה עם
TheMarker. הוא הודה כי ללא קוראים אלקטרוניים או טאבלטים לא יוכלו התלמידים לנצל במלואם את ספרי הלימוד הדיגיטליים. "זה לא מצב אידיאלי", אמר רימון. "אך יצירת החלופה הדיגיטלית תאיץ את חדירת הטאבלטים לבתים, מפני שהיא תוזיל את עלות ספרי הלימוד. הורה שקונה טאבלט יוכל לממן התקן קצה במחיר החיסכון על ספרי לימוד".

ומה אם הילדים שההורים לא יוכלו לממן רכישת טאבלטים?
 
במקום לצמצם את הפער בין התלמידים אנחנו רק נגדיל את הפער!
איך אנחנו המורים נתמודד בתחום החינוכי חברתי עם תלמידים שיביאו טאבלטים לכיתה והילדים שלא יוכלו להביא טאבלטים לכיתה?
לפי נתוני ה-OECD שישראל גאה להיות חלק מהארגון , כבר היום תלמידי מערכת החינוך בישראל מפגרים בהרבה בשימוש בספרים דיגיטליים לעומת תלמידים מארצות אחרות החברות בארגון, איך נצמצם את הפער שקיים כבר היום אם לא נדאג לספק לתלמידים את הכלים לשימוש בטכנולוגיה זו?

איך המורה יוכל להשתמש באמצעים הנוספים והמגוונים שבספר, כמו הדמיות, מצגות, שכבות מידע  ולהתאים לכל ילד את המשימות , להנחות ולהסביר כאשר במציאות אין מחשב, כלומר ספר לימוד לכל תלמיד בכיתתו, כאשר בבית הספר יש 20 כיתות ויותר ורק חדר מחשבים אחד במקרה הטוב.

השינוי חיובי וגם טווח הזמן יאפשר לילדים שנולדו בשנים האחרונות לחוות למידה המתאימה למאה-21, אך מצריכה שינוי נוסף בתשתיות הבית ספריות וכמובן הדרכה וסיוע למורים המובילים את השינוי.


בואו נלמד ממדינות אחרות ותיקות יותר החברות בארגון
OECD, לדוגמה פלורידה ארה"ב

קישור לכתבה באתר walla "משרד החינוך: נחליף את הספרים המודפסים בדיגיטליים בתוך חמש שנים"
קישור למאמר מאתר מס"ע -ספרי הלימוד בכל בתי הספר במחוזות של מדינת פלורידה יידרשו להפוך לדיגיטליים עד שנת 2015-2016

קישור לאתר או"ח-על סדר היום-ספרים דיגיטליים במסגרת מערכת החינוך למאה ה-21



תגובה 1:

  1. חזון אחרית הימים!!!!!!
    בקוריאה כבר שנים אין ספרי לימוד רק תחשבי על הכמויות הרבות של עצים שלא נכרתים

    השבמחק