"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס; הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר."

"רעיונות כמוהם כזרעי לוטוס, הם אינם הופכים לרדומים אלא כדי לפרוח טוב יותר." פאטו דיום, סופרת סנגלית



יום שבת, 26 במרץ 2011

יפן 2011

במרץ 2011 רעדה האדמה באוקיינוס השקט וגל צונאמי שטף את חופי יפן. למרות שיפן אלפי קמ' מישראל האינטרנט הפך את המרחק הגיאוגראפי לחסר משמעות. כבר באותו היום הועברו תמונות מיפן והגיעו דרך רשת האינטרנט לכל העולם וגם לישראל. פתאום הפכנו להיות שותפים לאירוע של בני אדם הנמצאים ביבשת אחרת. הדבר הפך להיות כל כך מוחשי בעקבות התמונות והסרטונים. הפכנו להיות שותפים לאחד מאסונות הטבע הגדולים שידעה האנושות. ההשתתפות וההזדהות עם תושבי יפן בזכות הטכנולוגיה העלו גם שאלות נוקבות הקשורות לנושא רעידות אדמה ושוב עלה החשש שמדינת ישראל לא ערוכה לקראת רעידת אדמה שאולי תתרחש בצפון הארץ באזור השבר הסורי אפריקני.
לתחושות אילו, לרצון לדעת היו חשופים גם ילדנו ותלמידנו. כמורה למדעים תלמידים התחילו להפנות אלי שאלות בנושא והביאו את חששם מה יקרה עם תתרחש רעידת אדמה בארץ. חשבתי שצריך לענות לשאלות הילדים , אני מאמינה שאירועים אמיתיים מזמנים למידה. העניין והסקרנות שמגלים התלמידים יביאו ללמידה משמעותית, לכן שמחתי למצוא מערך שעור ועוד מתוקשב שעלה באתר  אופק (מט"ח)
למרות שהמשימות מותאמות לכיתות הגבהות בבית הספר היסודי אפשר תמיד להתאים אותם לכיתות הנמוכות יותר. אפשר לקחת רק חלק מהפעילות. לדוגמא: קטעי המידע לקוחים מספר הדיגיטאלי "מסע במרחבי כדור הארץ " לכיתה ז' אך לצד קטעי המידע משולבים במשימה סרטונים מאתר "בריינפופ" המותאמים גם לכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי, כמו הסרטון על הגורמים לרעידת אדמה /http://www.brainpop.co.il/category_8/subcategory_108/subjects_608
כל המשימות קשורות לרעידות אדמה , אך כל משימה עומדת גם בפני עצמה לכן אפשר לבחור משימות לפי קהל היעד, גיל הילדים, הקשר לתוכנית הלימודים הבית ספרית. בכל מקרה מומלץ לערוך את הפעילות  " איך צריך להיערך לרעידת אדמה? ואיך צריך להתנהג בשעת רעידת אדמה? " שבעמ' 6  בפעילות (בקובץ WORD שבאתר אופק)
עלינו לזכור שהתלמידים שלנו חשופים אם אנחנו רוצים או לא רוצים לאירועים המתרחשים בעולמנו  גם הילדים שנמנעים או ההורים שמונעים מהם לראות את תמונות האסון חשופים לכך, הרי מי לא ירצה להאזין לשיר  של הזמר הכל כך פופולארי בימים אילו ג'סטין ביבר בשיר מתפלל למען יפן  http://www.youtube.com/watch_popup?v=KpmCPE_qxv8&vq=medium
כאשר הוא שר וברקע רצות התמונות מרעידת האדמה ביפן . מה עושה הדבר לילדים במיוחד לילדים הצעירים? תמונות ההרס, הפחד וחוסר העונים של המבוגרים מול גל הצונאמי, איך הם חשים? אנחנו כמורים ומחנכים צריכים לתת מענה לצרכים של תלמידנו
ולפני סיום אני מאחלת לעם היפני     
                                           שתדעו ימים טובים יותר
                                                                 וביפנית  
                                              あなたはよりよい日を知っている            
                                                                                         

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה